Elevens val: projektuppgifter

Historia:

• Släktforskning: Ta reda på vad du kan om dina släktingar och tiden de levde i.
  • Dagens historia: Välj en dag i historien och leta upp en händelse som skedde den dagen. Skriv en artikel om händelsen.
  • Tidslinje: Välj en tidsepok eller en viktig händelse och gör en tidslinje till den, antingen analog eller digital.
  • En historisk berättelse: Skriv en historisk berättelse där du utgår från en händelse.
  • Valfri fördjupning: Välj ett fritt ämne och fördjupa dig i. Presentera det på valfritt sätt.

Religion:

• Religionsundersökning: Gör en enkätundersökning om någon religiös fråga och undersök hur det ser ut på skolan. Gör en presentation av din undersökning. Undersök någon annan plats och jämför.
  • Religiösa grupperingar: Leta upp en mindre religiös grupperingar och gör en presentation.
  • Religiösa högtider: Välj två religiösa högtider inom två olika religioner. Ta reda på så mycket du kan om dem och jämför dem. Presentera på valfritt sätt.
  • Intervju: Intervjua företrädare för olika religioner som finns i Växjö. Gör en kortfilm.

Geografi:

• Jämför länder: Välj två länder och jämför olika geografiska förhållanden.
  • Geografisk undersökning: Välj en fråga om närmiljö och undersök den på skolan och någon/några andra platser. Gör en enkätundersökning.
  • Tillverka ett spel: Välj ett område inom geografi och skapa ett eget geografispel.
  • Resereportage: Skriv ett fiktivt resereportage från en valfri plats.

Samhällskunskap:

• Politisk undersökning: Välj en politisk fråga som intresserar dig. Undersök med hjälp av en enkät frågan på skolan och någon annan plats. Gör en presentation av resultaten.
  • Intervjua politiker: Välj en politisk fråga och intervjua politiker inom ett parti. Fråga olika representanter om frågan och jämför vad de tycker. Presentera resultaten.

• Statsskick: Välj tre-fyra olika länder och jämför deras statsskick. Berätta om likheter och skillnader. Presentera på valfritt sätt.

• Starta ett parti: Starta ett eget fiktivt parti. skriv partiprogram, bestäm ideologi, styrelse osv.

Download PDF