Området är inledningen på historieundervisningen i år 7. I område går vi kort igenom vad som ingår i högstadiets historia, vad vi kommer jobba med och några metoder vi använder.
Historia eller arkeologi?
Vi pratar om skillnaderna mellan historia och arkeologi, vilken typ av källor som används främst i historia och vad som är skillnaden mellan hur en historiker och en arkeolog jobbar.
Källanvändning
Vi testar att analysera källor både tillsammans och i grupp. Vi tränar också på olika källkritiska begrepp och deras innebörd.
Historiska begrepp
Den viktigaste delen av detta moment är begreppsanvändningen. Här går vi igenom de grundläggande begreppen i historia och vad som skiljer ämnesspecifika och områdesspecifika begrepp.
Examination görs genom uppgifter kopplade till just källanvändning och historiska begrepp.
Mål för området:
- Kunna förklara skillnaden mellan minnen, spår och källor.
- Kunna förklara skillnaden mellan individuella och kollektiva minnen.
- Kunna ge exempel på olika typer av källor.
- Känna till att olika perspektiv medför olika syn på historien.
- Förstå att historia handlar om alla människor – även de som inte lämnat några spår eller minnen efter sig.
- Kunna förklara skillnaden mellan arkeologi och historia.
- Kunna redogöra för några centrala kronologiska begrepp, hur de använts och dess historia.
- Kunna göra en självständig analys av en källtext.
Moment 1:
- Efter genomgången, läs Historia – att undersöka det förflutna: Inledning.
- Skapa ett google-dokument. Dela det med mig.
- Svara på frågan: Vad menar de i texten med uttrycket “när de dödar bibliotekets böcker så skadar de hela vårt folk”?
- Träna på begrepp i Quizlet.
- Läs Minnen, spår och källor och Historiska begrepp.
- Jobba med Repetion och reflektion.