De europeiska upptäcktsfärderna

Quiz – Tidigmodern tid

Efter du sett filmerna och gjort quizet:

Uppgifter:

  1. Läs i Utkik s. 47 och 60-64 (och om du vill SO-rummet)
    1. Gör Ordkunskap och Kommer du ihåg?
  2. Läs Läs i Utkik s. 65.
      1. Gör Ordkunskap och Kommer du ihåg?
  3. Skapa ett dokument i Drive som du delar med mig. Svara på frågorna nedan.
    1. När inleds och avslutas perioden?
    2. Vilka händelser markerar början och slutet?
    3. Förklara upptäcktsfärderna i tre meningar.
    4. När inleds reformationen?
    5. Förklara reformationen i tre meningar.
    6. Vilka var:
      • Christofer Columbus
      • Bartolomeu Diaz
      • Drottning Isabella
      • Fernando Magellan
      • Amerigo Vespucci
      • Hernan Cortez
      • Montezuma
      • Franciso Pizarro
    7. Varför var Columbus manskap rädda under resan över Atlanten?
    8. I många läroböcker står det att medeltidens människor trodde att jorden var platt. Detta är fel. Varför tror du denna missuppfattning är vanlig?
    9. Varför talas det spanska i Mexico, franska i Canada, Portugisiska i Brasilien och Engelska i USA? Använd en historisk kartbok till din hjälp.

Viktiga begrepp och personer (quizlet):

  • Tidigmodern tid
  • Upptäcktsfärd
  • Västindien
  • Christoffer Columbus
  • Drottning Isabella
  • Inka
  • Azteker
  • Fernando Magellan
  • Amerigo Vespucci
  • Hernan Cortez
  • Blomsterkrig
  • Conquistador
  • ”den stora döden”
  • Henrik Sjöfararen
  • människooffer
  • Nya Sverige
  • Bartolomeu Diaz
  • Montezuma
  • Franciso Pizarro

Mål:

  • Du kan placera epoken Tidigmodern tid på en tidslinje.
  • Du kan placera ut Columbus resa, Magellans världsomsegling och Cortez ankomst till Mexico på en tidslinje.
  • Du känner till varför de olika upptäcktsfärderna inleddes.
  • Du känner till hur européerna behandlade indianerna.
  • Du känner till några varor som fördes till Europa från Amerika.
  • Du vet vilka de viktiga personerna var och vad de gjorde.
  • Du känner till de viktiga begreppen och kan använda dem i ett sammanhang.

Om du hinner:

  1. Jobba med Repetition och reflektion från s. 71 i Utkik.
  2. Använd en historisk atlas och jämför handelskartor för antiken, medeltiden och tidigmodern tid och ta reda på:
    • Vad handlade man med under de olika epokerna?
    • Mellan vilka områden handlade man under de olika epokerna?
    • Vilka likheter och skillnader mellan perioderna ser du?
Download PDF