Quiz – Renässansen och upplysningen
Efter du sett filmerna och gjort quizet:
Uppgifter:
- Läs text på SO-rummet här och här.
- Konstruera meningar där du sätter in begreppen och personerna i listan nedan.
- Byt dina meningar med någon annan i klassen och jämför.
- Förbättra era meningar, gör gemensamma meningar.
- Svara på frågorna:
- Varför fick fler och fler möjligheter att köpa böcker under 1500-, 1600- och 1700-talen?
- Ge exempel på följder av Gutenbergs uppfinning.
- Vad innebar den vetenskapliga revolutionen?
- Vad gjorde Kopernikus, Bruno och Galilei?
- Gör 2 och 2:
- Varför tror ni att kyrkan motarbetade vetenskapsmännen?
- Vilka upptäckter (även de geografiska) tycker ni är de viktigaste? Motivera svaret.
- Gör testet på området. Har du mer än 75% går du vidare till nästa område. Annars repeterar du målen.
Begrepp/personer:
- Renässans
- Upplysning
- Vetenskaplig revolution
- Folkspråk
- Heliocentrisk
- Geocentrisk
- Johan Gutenberg
- Leonardo da Vinci
- Giordano Bruno
- Nikolaus Kopernikus
- Galileo Galilei
Mål:
- Du kan placera ut renässansen och upplysningen på en tidslinje.
- Du vet vad som är särskilt för renässans och upplysning.
- Du känner till den vetenskapliga revolutionen.
- Du känner till hur vetenskapsmän behandlades av kyrkan.
- Du känner till de vetenskapliga framsteg som gjordes under perioden.
- Du vet vilka följande personer var och vad de är kända för: Johan Gutenberg, Leonardo da Vinci, Giordano Bruno, Nikolaus Kopernikus, Galileo Galilei.
- Du känner till följande begrepp och kan använda dem i ett sammanhang: Renässans, Upplysning, Vetenskaplig revolution, Heliocentrisk, Geocentrisk,
Om du hinner:
- Använd en historisk atlas och jämför handelskartor för antiken, medeltiden och tidigmodern tid och ta reda på:
- Vad handlade man med under de olika epokerna?
- Mellan vilka områden handlade man under de olika epokerna?
- Vilka likheter och skillnader mellan perioderna ser du?