Föräldrar
På denna sida kommer jag lägga upp en del som berör er föräldrar. Information som kan vara nyttig i att vägleda era barn (och er själva) genom skolans värld. Jag kommer också i möjligaste mån försöka länka till diverse olika artiklar som kan vara intressanta för er.
Jag arbetar enligt en metod som kallas för “Flippat klassrum” med stora inslag av digital teknik. Detta är inget som är en unik metod, eller egentligen något nytt. Metoden härstammar från USA och används av såväl vanliga lärare som nobelpristagare. På senare tid har också en hel del svenska lärare har fått upp ögonen för den. I korthet går modellen ut på att vända på det traditionella klassrummet och istället för att elever ska ta hem material efter lektionen tar de hem material före lektionen och kommer förberedda till skolan.
En kort förklaring av hur tanken bakom modellen ser ut finner du här:
Det finns också en mycket bra föreläsning om modellen, den är dock längre men för den som har intresset och tiden över är den mycket sevärd. Du hittar föreläsningen här:
- Förförståelse skapas genom antingen en förinspelad genomgång på nätet, texter att läsa eller annan form av förförståelse.
- Eleverna gör en quiz online. Denna får de någon form av återkoppling på. Ibland individuell, ibland kollektivt.
- Till eleverna finns en möjlighet att diskutera och ställa frågor i förväg via en Facebook-grupp som alla i klassen (som har Facebook) har tillgång till.
- I klassrummet inleder vi antingen med en diskussion eller genomgång utifrån önskelista eller quiz-resultat. Ibland inleder vi med diskussionsfrågor eller andra typer av kreativa uppgifter. Jag försöker i detta moment också jobba enligt modellen peer instructions eller peer questions.
- Därefter arbetar vi med enskilda eller gemensamma uppgifter.
Jag skriver också mer om hur jag jobbar med såväl planering som genomförande av arbetet här och här.
Om betygssystemet
2014-01-17 20:31:59Betygssystem som bäddar för misslyckanden – Nationalekonomen och skoldebattören Jonas Vlachos skriver om hur nuvarande betygssystem fungerar på ett konstruktivt och pedagogiskt vis. Bra läsning för den som vill förstå hur och varför vi lärare sätter olika betyg.
Om läxor
2014-01-17 20:47:13Lärare behöver problematisera kring läxor – I tidningen Skolvärlden presenteras en intervju med skolforskaren Ingrid Westlund som diskuterar läxornas betydelse.
Det flippade klassrummet
2014-01-17 20:48:23Flippat klassrum kan vända eleverna rätt – En artikel som handlar om att vända på begreppet läxa och lektion. Om att ge eleverna läxor där föräldrar inte nödvändigtvis måste vara en del av läxan och hur man kan stötta elever till vidare utveckling.
Den digitala skolan
2014-01-17 20:51:30Full fart bakåt? En artikel jag skrev till Skolvåren om hur vi lärare bör betrakta modern teknik.
Digitalt lärande från början till slut
2014-03-12 21:45:15En kortföreläsning jag höll på AV-medias Teachmeet februari 2014. Temat handlar om digitalt lärande från instruktion till inlämning, digitalt lärande från början till slut.
Om fritidens betydelse
2014-05-08 18:58:38En artikel i tidningen Skolvärlden där jag medverkade för något år sedan.