Quiz – Från republik till kejsardöme.
Efter du sett filmen och gjort quizet:
Läsa:
SO-S Historia 7 s. 65-69
Uppgifter:
- Redogör för kristendomens spridning och utveckling i det romerska riket från år 0 till ca 300 evt.
- Beskriv Romarrikets fall.
- Använd era kunskaper om Romarrikets expansion och fundera över hur begreppet ”söndra och härska” är användbart?
- Varför delade man det romerska riket år 395 evt?
- Fundera över slavarnas betydelse för patricierna och plebejerna.
- Beskriv ”det romerska arvet”. Vad var det egentligen av det romerska riket som överlevde det romerska rikets fall?
Digilär:
- Avsnittet Världshistorien fram till vår tid.
- Kapitlet Det romerska imperiet, 11-15.
- Instuderingsuppgifter, 12-16.
Diskussionsuppgift:
- Skriv ned för dig själv:
- Hur länge existerade det romerska imperiet?
- Vilka andra historiska imperier känner du till?
- Finns det något nutida exempel som kan jämföras med Rom? Om det gör det, tror du det kommer existera för alltid?
Om du hinner:
- Bildberättelsen Romarriket och instuderingsfrågor.
Mål:
- Känna till det romerska rikets storlek och uppbyggnad.
- Veta hur vanliga människor levde i det romerska riket.
- Känna till levnadsskillnader för män och kvinnor.
- Veta varför Trajanus, Hadrianus, Konstantin och Thodosius var viktiga kejsare.
- Känna till hur kristendomen behandlades i det romerska riket.
- Känna till när och varför det romerska riket går under.